![]() |
| Tukar Clock Spring baru dalam hati kesian pulak mamat ni bos dia tak belanja t-shirt kerja baru ke |
Dec 2, 2021
Hon berbunyi sendiri proton Gen-2
Dec 1, 2021
Masih ku ingat.. (I still remember)
Anak patung kesayanganku
Waktu hingusan dulu
Biru warnanya
Lusuh, akibat aku yg gomol
Patung arnab, sahabatku berkemul
Masih kuingat
Cita citaku, bila cikgu tanya dulu
Jawabku askar, penyanyi atau cikgu
Adui, aku masih kecil, apelah yg kutahu!
Masih kuingat
First crush aku,
Tidaklah hensem, tidaklah tinggi ataupun putih,
Tapi dengar tuturnya mampu buat aku jadi pucat putih!
Masih kuingat
Kereta pertamaku, Iswara, buatan tanahairku
Kini cuma besi buruk cuma
Aku dan dia, rakanku kembara
Masih kuingat
Kelahiran pertamaku,
9 bulan aku menunggu,
Anugerah paling indah
Nov 30, 2021
Si Besi Tua Eiffel
Eiffel Tower
Siapa yang tak kenal kan. Tidak sangka dah dua kali saya berjaya naik Si Tua Eiffel ni. Megah berdiri dan besinya menjulang tinggi di tengah kota Paris.
Boleh pilih jika mahu naik dengan tangga ataupun dengan lift (Ascensor) . Saya pilih tangga walaupun gigih sikit mahu mendaki. Sambil mendengar dentungan besi setiap kali tapak kaki menghentak anak tangga, dapatlah juga saya melihat setiap ciri pada kemasan besinya. Bila penat boleh berhenti sebentar untuk menikmati landskap pemandangan kota Paris.
Eiffel ini pada hemat saya dia seorang yang megah, malah sombong kelihatannya. Semua yang datang memuja dan menyanjungi dia. Dari jauh pandangan vista dialah yang paling kelihatan dan yang paling tengah jadi perhatian. Tahukah anda umurnya sudah mencecah 134 tahun?
Tapi dia juga saya lihat yang paling sunyi. Pada malam hari ketika saya berada di salah satu platform titik ketinggiannya, dia kelihatan 'jauh' dari yang lain. Seolah seperti sang tua yang dibiar keseorangan melontarkan pandangan pada sekitarnya.
Keliling dia bangunan lain berdampingan, tapi dia cuma seorang, berdiri tanpa teman.
Nov 15, 2021
Laptop masuk air!
Seram je tengok tajuk kan
Tapi inilah yang telah terjadi,
Anak yang tumpahkan air teh' o lemon terkena macbook pro atas meja makan masa maghrib tu. Tapi dia tak beritahu bukan sebab dia takut nak beritahu tapi sebab dia memang no idea yang laptop boleh kaput kalau kena air. Alahai anak haha
Saya tahu tentangnya bila ESOK paginya waktu nak print airwaybill shopee untuk sale 11.11 adalah dalam 13 order. Laptop tak boleh hidup! tekan la button on tu berkali-kali memang tak hidup. Masatu memang mulut dah bising membebel la kat anak. Dah bagitau dia kena ban dari main game selama sebulan sebagai hukuman.
Air tumpah pada malam sebelumnya, maksudnya laptop tu dah bergenang dengan air manis untuk satu malam. Tahu tak kalau air yang tumpah tu air kosong masih ok berbanding air manis! Walaupun anak saya kata dia dah lap sikit bawahnya masa kejadian, masih ada kesan air pada motherboard masa saya buka protector dan lapik bawah tu. Ini yang saya buat lepas kejadian;
1. Buka skru dan lapik bawah laptop dan bersihkan kesan air - ini saya ambik tisu kering dan dab-dab dengan hati-hati atas motherboard
2. Terbalikkan laptop, dalam keadaan terbuka letak dia dalam keadaan L atau V terbalik
3. Pasang kipas buka tingkap pastikan tempat jemur laptop tu ada angin yang boleh mempercepatkan proses pengeringan
4. Saya biarkan selama 1 malam tak usik dan biar keadaan macam tu
Esoknya, saya cuba on lagi dan kali ni dah boleh on TETAPI setiap 5-20 minit dia akan terpadam sendiri. Masa ni dah menangis dalam hati huhu. Ok takpe saya cuba positif dan terbalikkan lagi dan biar lagi untuk satu malam.
Alhamdulillah pada hari ketiga laptop dah boleh turn on dan stay on. Cuma sedikit masalah nak turn on button tu kena cuba berkali-kali baru boleh turn on. So buat masa ni saya memang tak berani nak shutdown risau susah nak turn on lagi. Jadi saya akan pastikan bateri sentiasa cukup dan cuma tutup laptop untuk sleep. So far masih boleh guna buat kerja macam biasa dan function lain masih ok.
Biasanya kita dengar kalau handphone masuk air kita guna kaedah kambus dalam beras kan. Untuk laptop saya rasa macam tak sesuai jadi saya tak buat cara tu. Ada juga terbaca jika yang tumpah air manis kandungan gula dalam air tu akan crystallize dan menyebabkan karat pada bahagian motherboard pada masa akan datang. Harapnya itu tak akan berlaku pada laptop ni huhu
Kesimpulannya, kalau berlaku macam ni segera bertindak bersihkan dan keringkan segera. Jadi potensi untuk laptop tu rosak kurang sikit kan. Apapun jangan ikut macam saya yang suka buat keje di meja makan. Sebenarnya sebahagian salah tu salah saya juga haha tapi rasa aman sikit bulan ni anak tak main game dan baca buku je sebab dia rasa bersalah hihi.
| Lapik bawah tu satu skru tak boleh bukak, tapi terbuka sikit untuk keringkan, protector pink tu masih bergenang air masa buka |
Note: Air yang tumpah lebih kurang satu cawan penuh dari arah belakang laptop. Jika tumpah atas keyboard mungkin keyboard berisiko rosak.
Dec 20, 2017
Gen 2 ku tak boleh start !
GEN2 Tak Boleh Start!
Alkisah, satu malam yang indah sesudah selesai tutup kedai, bersedialah untuk pulang. Kunci dah masuk ignition, ada bunyi crank, tapi enjin tak mau start!! Alamak! Dah la parking ni shopping mall, nak settle kereta jam 10 mlm ni mana ada bengkel yang bukak. Terpaksalah gen2 ni bermalam disitu.
Masatu fikir mungkinkah bateri? Memang dah agak lama tak ditukar, sebelum ni mmg ada tak boleh start enjin, tapi masatu bunyi crank apepun pun takde, jumpa tips di google, cuba letak air mendidih di kepala bateri sebab dah banyak oksida disitu lepastu alhamdulillah boleh start. Tapi this time, crank ada cuma tak boleh start.
So esoknye cubalah tukar bateri baru, RM255 hangus untuk sel kering plus skru baru sebab yang lama dah berkarat. Pasang sendiri. Tapi kereta masih tak boleh start!
Panggil pomen satu bengkel ni, dia check scan pakai computer yang portable tuh cucuk bawah stereng, dia kata masalah enjin kena tarik (tow) ke bengkel untuk find out problem. Tanya kos tow sahaja dah rm150 belum repair lagi. Alamak, saya cakap takpelah nanti ape2 saya inform, bayar rm10 untuk charge dia datang tengok . Dalam hati nak try tanye pomen lain dulu. Ayah bagitau maybe kena tukar enjin baru, nak tercekik air liur dengar.
Found the Problem
Google lagi (saya suka google, always a problem solver) Jumpe satu bengkel berdekatan, dia datang check lepas tutup bengkel, and alhamdulillah found the problem, ICM relay dah rosak kena tukar baru. Katanya fungsi icm relay ada tiga, tapi yang rosak ni yang bagi arahan kat fuel pump. So dia kata kena order brg dulu, dah ada nanti dia bgtau.
Esoknye, barang sampai, lepas tutup bengkel dia datang lagi dengan staff dia untuk pasang icm relay yang baru. Alhamdulillah kereta dah boleh start! Total semua termasuk barang dan upah rm250. ICM relay tu harganya rm212, so bakinya upah. Saya rasa masih murah berbanding jika pasang by proton service.
| ICM relay yang ditukar |
Jan 9, 2014
Aircond atau sauna?
One day pada satu hari yg panas terik, aircond kereta ni tak mau sejuk setelah lama on. Panasnye macam duduk dalam oven. Berpeluh segala. Tak boleh jadi ni, malaysia memang cuaca panas lembab khatulistiwa, kena juga repair aircond, lainlah kalau ada winter kan.
Pagi tadi lepas bukak kedai sempat singgah kedai buat air cond yang haritu buat repair switch. Risau juga kalau kena buat compressor ke whatever yang menghanguskan duit. Tetapkan hati percaya rezeki Allah ada di mana2.
Jumpe tauke cina tuh dia ajak gi kedai abang dia sbb staff dia yg biasa repair aircond ada kt sana. So saya follow belakang keta dia smpai taman sri muda, tak sampai 5 minit je dari kedai dia.
So dia introduce kat abang dia beritahu nak servis aircond, sebab panas, angin keluar tak kuat, gas macam malu2 kucing jer rasa, memang macam sauna.
Abang tauke memang nampak very experienced cara dia explain, walaupon ada slang cine tapi masih satu malaysia, aku faham lagi.
"Dia check2 , dia kata i kasi bersih u punye filter rm10, kasi masuk gas rm30. Itu suda cukup tak payah servis, kalau gen2 mau bukak dashboard paling kurang rm250 itu servis saja, kalau coil rosak itu lain celita, lain charge.
Kalau you nak servis pon sama saja kalau coil rosak, lepas i cuci filter dan tambah gas. So cuci filter dan tambah gas suda cukup."
Syukurlah, baik juga abang tauke ni, dia cakap terus terang je takde fikir nak kelepet ke ape. Syukur pada tuhan selesai satu masalah.
Ha, kalau sape yang baca post sebelm ni, pomen chinese montel tu cakap servis aircond below rm100 kan, itu sbnarnya keta jenis lain, bukan gen2 hehe.. Tataulah, ada sesape yg boleh verify info ni ke. Eh, ada sesape baca ke post ni 😬
Tapi, u all dah tahu, yang my aircond tuh tak perlupon nk servis, (buat masa ni lah) skrg ni dia dah sejuk dan kuat anginnya macam wintersonata, selepas cuci filter dan tambah gas. Tapi toke tu warn kalau dah tak rasa sejuk dalam masa terdekat tu adalah yg bocor, so adelah parts yang nak kena tukar tuh kan. Lets hope not.
Note: Awal tahun 2021, aircond tiba-tiba tak sejuk, padahal 3 bulan sebelum tu baru isi gas. Dah rasa cam sampai masa dah aircond ni. Pegi bengkel yang sama this time memang betul compressor dah out.
![]() |
| Musim panas ni pakai ni sejuk dan kering je ketiak, bau badan pun hilang Nak beli klik sini Bedak Antibka 60g |
Jan 7, 2014
Have u 'taste' the worst in life?
Bagi masa sikit nanti hilanglah pedasnya..
Macam mana kalau sakit? Sakit di hati? Terluka, terguris?
Boleh kurang? Boleh ubat, padam, hilang terus?
Boleh jer, kalau kita 'benarkan' luka tu untuk terubat.
Bila luka, kitalah yg nak rawat, letak ubat, tampal plaster, esok lusa terubatlah dia.
Adake luka yg nk diletak cuka, garam atau clorox lagi biar tambah parah, tambah dendam?
Ada, ada yg buat mcm tu.
Sebab tu org kata, bukan senang nak maafkan org....
Apetah lagi org yg dah melukakan, yang meluka dgn cedera paling dalam...sebab dia terus menerus melukakan.. Sampai bernanah
Ambik masa nak pulih wei, letak minyak gamat tak cukup, antiseptik tak cukup,
Dah parah
Kena kasi bedah?
Ya tuhan, sembuhkanlah luka, bersihkanlah jiwa, dan kurniakanlah kemudahan untuk memaafkan.
Sesungguhnya kemaafan itulah penawar buat jiwa yg tidak tenang.
Bersihkanlah hati dari hasad dengki, benci dan dendam
Sucikanlah jiwa dan hati kami dari minda kotor dan keji, yg senantiasa lalai dari ingat akan usulku, maksudku di dunia ini
Bahawa tidak lain berada di sini hanya utk menyembah -Mu ya Allah.
Note: pernah tak rasa takut nk happy sgt sbb takut nnti ditimpa musibah?
![]() |
| 'Bateriku' by Ned Arcrylic painting on recycled canvas |
Dec 5, 2013
Passport tak cukup 6 bulan
4 lokasi ni sebenarnya dah berjaya sampai dalam beberapa bulan ni. Paling latest baru je balik dari jakarta dan bali.
Memang teringinlah nak share places of interest and experiences kat those places. Tapi asyik tak berkesempatannyeee..especially Vietnam sebab dah second time kesana dan bercita2 nak kesana lg.
Alkisah ni masa first time ke vietnam memang banyak dugaan, semasa nak renew passport lepas book tiket tanpa plan dan menyangka sempat nak renew passport sebelum flight day. Nak jadi cerita, sehari sebelum flight pegi pejabat imigresen, sekali online system server problem. One day dari pagi ke petang menunggu giliran dengan my baby anna. Imagine betul2 time my number giliran nak kena panggil, dan dan tu jugak system tu down. And guess what, esok nak gi vietnam, passport pulak tak cukup 6 bulan. ( Buat yang tak tahu, nak travel overseas kena cukup 6 bulan sebelum expired date, or tak naik kapalterbang ler ekau ;) )
Aku recall time tanya pegawai Imegresen tu dia cakap the whole immigration system down, semua tempat. Kalau aku gi Putrajaya time tu jugak pun takde maknanya, sebab kat sana pun sama jugak. Gitu jugak di Bukit Damansara. Masatu anna dh restless, sape tak boring duduk kat situ dari pagi smpai petang. Ada mendidih jugak kepala masatu.
Esok flight 9 pagi ke vietnam, my mom cakap cuba terai je kot bole lepas. My passport time tu ada dalam 4 bulan sebelum expired. Korang rasa lepas tak? Sorila, kat kaunter MAS awal-awal lagi tak lepas. Anna lepas, tapi aku tak boleh. (since anna baru buat passport sebelum ni). So aku punya passport je la yang tak lepas. Nice lady kat kaunter tu cakap, kalau tempat lain (country lain) mungkin dia allow je pujuk2 sikit, tapi immigration vietnam memang strict tak bagi masuk. So, nak taknak kena la reschedule flight ke petang, tambah fare sikit, pagi tu jugak aku pegi renew passport sambil angkut anna pegi putrajaya.
Ok nanti continue. Dah 2 pagi, sleep time.
| Pelbagai jenis kain di Pasar Ben Tanh Ho Chi Minh city |
Continued -
Oct 19, 2013
Im a lady driver
Sebenarnya ramai je owner proton gen 2 yang byk pengalaman 'oh no' dgn kereta memasing, termasuklah saya kan, hmm..
Tapi my gen 2 sebenarnya dah byk sgtlah berjasa, paling jauh Singapore and Terengganu dia dah jejak. Naik Cameron pun dah pernah.
Banyak sentimental value, the best and the worst memories. only me with my gen 2 :)
Alkisahnya nak cerita pasal kos repair kereta gen 2 nih, baru-baru ni repair aircond switch yg dh lama problem. The problem is, the switch wont switch. Maksudnya ada switch macam tk ada switch, aircond dah on, tp tak boleh adjust temperature, kipas etc. Lama- lama aircond pun dah tk sejuk, dah macam sauna pulak.
So nak detail sikit kos repair tuh. Sebenarnya dah google juga, since im a lady driver ( senang kena tipu dengan pomen, jadi prepare before u kena tipulah kan) tak banyak info tentang kos repair aircond ataupun kedai yg bagus dan murah utk repair di shah alam ni. So hope anyone else yang google boleh jumpa this entry dan compare harga n tell me ok tak harga pomen ni.
Apa yg saya ganti,
1. Aircond switchboard satu set - gen 2 ada tiga switch, rm280
2. Side mirror adjuster -( ni kerja budak kenit tgn gatal ) rm100+
3. Aircond vent ( yang tempat keluar aircond tuh, satu dah patah so kena ganti, ada cerita sebalik vent patah ni) rm70
4. Wiper ( memang dh teruk, kena tukar) rm20
Kalau congak dah rm470 lebih kan, tauke tuh kata dia tak kira kos upah, so dia bagi rm400 utk semua tuh.
Saya setuju, cos kedai yang saya pegi before kedai pomen yang ni dia charge rm450 utk switch set sahaja (again, im a lady driver)
Kedai yang saya repair ni di sek.23, betul2 sebelah senheng dan kedai perabut. Saya pegi sini lepas terbaca forum yang comment dia repair aircond disini ok.
Dekat sini dia charge rm80-90 untuk service aircond, bagi kereta macam saya, tak sure if lain rate utk kereta jenis lain. Dan if ada kebocoran pada coil compressor aircond dia charge rm200+
So, masa pickup kereta, saya bayar total up rm420 sebab dia suggest sy pasang antenna radio baru ( yg sebelum ni dah patah dek kerja beruk- mcm2 pengalaman gen 2 ni) so add another rm20
Lepas ni bercita2 nak cat warna putih my gen 2. Penghijrahan fizikal sikit. Ada suggestion mana2 kedai value for money? Tapi money kena ada dulu juga hehe...
Note: Update tahun 2020, Gen 2 saya dah tukar kaler peach. Oh saya masih setia dengan Gen 2 ini 😁😁
| Bawak si oyen ni mandi salji |
Apr 1, 2013
Anna, my little lady
Mommys semua... Pernah tk korang rasa our babies membesar dalam sekelip mata?
The next morning dia dh tumbuh gigi lagi satu. Tak ingat pula bila dia tumbuh gigi lagi empat btg tuh?
The next morning, baju dia dh mcm kecik bila pakai? Eh?
The next morning, dia mumbling many different words, new vocabs. Smlm dia boleh ckp ta ta ta je.... Eh?
Growing fast is she,
Mommy luvs u all the same.
Jan 25, 2013
Malaysian guide to Universal Studio Singapore (USS)
Whoa, cam serious je title post ni heheh, but as promised saya nak share few tips n guide buat mereka yg planning nk ke USS.
Bila kami plan secara tetiba one day nak ke johor antar adik yg studi di segamat maka tetiba hoc juga kami nak enter Singapore n trus ke USS. Tapi sebab kes main redah, bila kami tiba di JB around friday noon, for sure all buses ke USS dh habis tiket smpai sunday.
Tempat kami check tiket bus ni di Tunehotel JB yg mmg ada direct bus ke USS. Mereka bagtahu for alternative choice ada bus loncat ke USS boleh check di larkin bus station. But bila kami kesana, tiket juga habis (dah agk dah duh!) Then, ada mamat yg offer cab for charge 160 dollar Singapore (currency alert!) pergi balik. Itu belum masuk tiket USS. Gila apa mencekik, trus kami plan enter Singapore by car je lagi jimat byk beb!
For info direct bus ke USS ialah RM25 sekepala (adult) if di tunehotel, meanwhile di larkin bus station RM198 termasuk tiket entry USS pada ketika ini. If nk murah sikit RM23 sekepala buy ticket online tp utk shuttle bus yg dari tune hotel ok. Ada info that says ada free shuttle dari vivo city ke USS, which means itulah the most saving way to get there. But check first time n schedule ok so that u dont miss the bus like us.
For budget traveller i suggest stay at tunehotel cos it is a whole lot cheaper than staying at sentosa .At sentosa island, most inn cost around $350 per night (currency alert!!) whatt?
We stayed at Amara Resort at sentosa island, tropical style resort, very cosy and good choice for those prefer privacy. We get to park our car there for free as a resort guest of course.
To get to USS on Sentosa island
Dari our hotel, we took free shuttle bus to the monorel station, and took monorel from imbiah station
to waterfront station which is the location of USS. Kalau anda prefer nk duduk hotel yg kena jalan sekangkang kera jer ke USS, gilah stay kat hotel First World ok, ada 3 choices of hotel dia, Hard Rock Hotel, Michael hotel. & Equarius Hotel. But make sure u book online first. Cos more
cheaper ok, jgn walk in ok!
(sila jgn lupa to convert rm to sing dollar around 2.5 which is rm x 2.5 = Sing dollar) currency rate pada waktu post ini ditulis)
Entrance ticket! (Rate terkini mungkin berubah)
Ticket entry to USS adalah sing dollar $74 iaitu RM185 bagi dewasa, kanak2 $54 iaitu RM135
Jika anda adalah pemegang mastercard, u r lucky, u can get 20% discount on tickets. Sy tak tahu smpai bila promotion ni, but tak rugi if u check first for promotion & discounts sebelum anda purchase ticket.
* recently pegi second trip to USS, book our ticket online, at that time ada promo buy three ticket free one. We bought 2 sets, means ada 8 entrance ticket, meanwhile kami cuma 7 org, extra ticket we sold at 50 dollars to one indonesian gal n she was very happy, sebab normal price at $74. So try check online ticket for best offer ya!
Makan!
Awal pagi kami dah terpacak depan globe USS yg berputar tuh, cos gate USS buka tepat jam 10 pagi, n kitaorg kununnya nak be among the first, so bila dorang open gate, we think that we can be the first yg masuk. Tp sampai situ, dah berduyun orang berkumpul macam rombongan cik kiah satu kampung campur cucu cicit dia. So we all pun pegilah isi perut kat Foodcourt Malaysian Food yang very nice interior design dia cam kat Penang street facade. memang mata tak boleh miss betul2 kat sebelah USS. Kalau nk jimat nasi lemak dia $4 satu dgn ayam or daging skalilh, not bad sedap jg. Kitaorg share 1 nasi mkn dua org. For muslim, jangan lupa check the halal sign okeh ;)
Dun wori pasal halal food inside USS. Ada few restaurant yg ada halal sign, dan kita still boleh makan meat cam our lunch di restoran Goldilock yg jual ayam fried dan kentang putar yg sedappp (betul, tak tipu) , lokasinya di sebelah Far Far Away kingdom punya bangunan. (tempat shrek dan kuncu2nya)
Time is preciousss!
Yes, precious macam cincin the one yang gollum taksub tuh. Time adalah sangat penting once korg masuk USS, sebabnya ada banyak ride n show yang korg kena ride n watch, dan kalau miss, rugilah tau! Transformer ride is the best for me, so kalau nk naik dua kali dan tk nk miss ride lain, tak perlulah tgk street show cam street dance etc, cos bg sy kat tv pun bole tgk. Tp street dance tuh sy dh terlayan jg sbb mamat2 perkasa nan tampan ;P yg buat show so...dh terbuang ms disitu
Transformer kami kena beratur hampir 25 min, dan ada 3 kali kot asyik technical prob, bila jadi cmni, usually dorg halau kita suruh naik rides lain, dan bagi pass universal ( pass yg boleh gi direct ke ride tanpa beratur, wow!) or boleh tunggu sampai they solve prob tuh.
If hari dijangka hujan, my suggestion pegi naik all rides yang kat luar dulu, macam roller coaster, jurassic park rides, etc sebab sesetengah ride ditutup jika hujan lebat! sekurang-kurangnya bila hari hujan, all rides yg outdoor kita dah naik, so boleh habiskan rides dan show yg indoors!
Jangan bawak barang macam nk balik kampung
Kalau korg ada makcik or mak ( mcm mak gue, tq mommy take care of my anna) yg lebih prefer duduk kat tepi tengok pemandangan jer, I suggest tinggal all loose item including phones, purse, beg kecil etc, sebab benda2 tuh cuma akan menyusahkan korg dan orang yang jaga ride tuh sebab they will not let you ride, with those thing on u. Tapi tak semua ride required to do so, but just to warn u ok. If u travel with frens, ada locker disediakan, u can still use that. Dan please pakai kasut. Senang sikit kalau nak naik roller coaster yang tertonggeng2 tu ye.
Surau - jangan lupa solat ok
Surau ada disediakan di sebelah belakang roller coaster ride. Size dia just ok, dan masih selesa.
Toilet & Baby station
usually di singapore most toilet tak sediakan paip air, tapi di USS ada satu toilet yang disediakan dengan paip di hujung sekali ye. Ha, pasal toilet pun aku bagi info tau
For diaper changing pun ada disediakan bagi setiap toilet. Tapi satu yg kurang sikit for me, for breastfeeding mom cuma satu tempat disediakan iaitu di lobby near entrance USS. I hope later on they will provide more space for BF mommas ok!
Carnival & fireworks
Jika hari hujan, tidak ada perarakan penutup, which is unlucky for us, hari hujan menjelang maghrib. tapi firework masih ada. For info, firework ada during weekend saja.
Enjoy some amateur pic. U dont have time to carry heavy dslr at universal studio. trust me.
Thats about it! Anyone reading this post are welcome to add your opinion or tips on this guide. Maybe anda ada lebih info dan tips yg lebih berguna dari saya yep! N hopefully berguna buat yang baru bercita-cita nak ke sini ye =)
Oct 5, 2012
Baby Happy, Mommy Happier
Masa jumpa doc untuk jab seventh month dia tuh, doc kata, diarrhea sbb viral atau virus, cirit birit tuh bole menyebabkan baby jadi lactose intolerant, iaitu alah pada laktosa dalam susu. Dalam susu bf kita ada laktosa, meanwhile dalam susu formula tinggi laktosa. Jadi, hentikan susu formula jika baby cirit birit. Dalam kes anna pula, dia mmg tk minum susu formula, doc suggest bf continue, in fact the best utk usus n perut dia, cuma if ada bagi nestum or seangkatan, he said shud stop cos kandungan nestum ada susu (so ada lah laktosa) For mom, kita still boleh minum susu mcm biasa, tiada kaitan dengan lactose intolerant tadi. Manakala if ur baby mmg ambik susu formula, boleh tukar pada susu tanpa laktosa jika dia juga mengalami lactose intolerant.
Senang hati ibu tengok anna dah tak merah2 bontot. Ada nak dekat tiga minggu jugak dia berak kerap tuh. Elok dia masuk 7th month, nampak dah crown gigi dia atas gusi. Mungkin juga sebab tuh dia berak2 kot. Growth spurt org kata.
Anna dah getting ready utk merangkak. Posisi tuh dah dapat, sekarang selalu enjut bontot jer. Mak Wan anna siap ada lagu jawa setiap kali anna enjut2 :)
Lupa nak mention, petang after her jab tuh, dia catch fever. Adelah capai 39 degrees, tak tido malam ibu jaga anna. Occasionally measure suhu dia dengan termometer ketiak beli kat watson. Terbaca masa kat babycenter yang termometer jenis ketiak kena tambah 1 atau 2 degree sebab bacaan tak berapa tepat. Kalau nak yang betul-betul tepat kena beli yang jenis kat telinga tuh, tak silap harga dia rm80 ke 90 gitu, tapi saya pakai yang jenis kepit di ketiak je.
Nak cerita sikit pasal penumococal jab. Vaksin ni adalah vaksin alternatif yang tak termasuk vaksin wajib bagi baby. Tapi menurut doc anna, vaksin ni dah wajib to most countries. Masa saya buat own googling haritu pun, most babies admitted to hospital sebab jaundice atau pneumococal diseases. Fyi, vaksin ni memang agak mahal dan ada 4 doses semuanya. Tapi demi kesihatan anak, kita pun sanggup berhabis sebab tak nak take risk kan. Buat yang tak tahu, antara diseases tanpa perlindungan vaksin ini adalah, jangkitan kuman di otak, paru- paru.
Semua maklumat yang saya berikan adalah based on doc explaination dan my own research. Sila jangan terus membuat kesimpulan tertentu hanya berdasarkan maklumat dari saya, try to find second n third opinion or ur own research lebih terjamin.
Saya sekadar berkongsi ya, moga dapat membantu mommies n bakal2 ibu :)
![]() |
| Anak-anak adalah anugerah dan amanah dari tuhan |
Sep 21, 2012
Pooping baby - worried mom
Hari ni cukupla seminggu anna berak berterusan dari hari ahad. Yang buat risaunye, dia berak setiap kali lepas feeding, tak macam sebelum ni, once or twice a day. Sekarang ni dia berak hmpir 10 kali sehari.
X pasti if dia diarrhea, sbb kdg2 poop dia nmpak sama mcm sebelum ni dan tak brape cair. Doc ckp she will b ok as long as dia tak demam, tak throw up, dan poop dia takde blood dan make sure dia tak dehydrated (kekurangan air dalam badan). Cara nk tahu baby tak dehydrated, cubit kulit dia, kalau kulit dia tak turun balik means dia dh kurang air. Boleh check diapers juga tengok dia kencing mcm biasa atau tidak. Kalau sikit sangat atau diaper kering means dia dehydrated. Bahaya tau kalau baby kurang air, better terus bawa ke kecemasan.
So itula sbbnye this few day saya sibuk gooling pasal baby pooping pattern. Hasilnya ada 3 teori;
Teori melayu konservatif: baby nk beralih bulan @ peralihan bulan. Mengikut kebanyakan org tua kita, baby yang selalu berak adalah sebab nak bertukar bulan. Ada juga yang kata sebab baby nak pandai atau tambah ilmu. *baru found out org putih panggil teori yg sama sebagai growth spurt (GS)
Teori melayu moden n omputih: Samaada baby nk tumbuh gigi, atau baru nak belajar makan solid food atau food allergy. Dan mungkin juga lactose intolerant* bagi yang menyusu susu formula dan mungkin juga kalau bf, something yang mommy makan tak kena dengan perut dia.
Teori foremilk n hindmilk: kalau nk tahu psl ni klik Sini. Baru saya tau rupa2nya susu ibu boleh buat bowel movement immediately lepas breast feeding. Sebabnya foremilk adalah susu yg cair yg keluar dulu sebelum hindmilk yang pekat di belakang breast kita. Dua2 pun penting, tp bila tk balance, bolah menyebabkan baby cepat berak, gassy, colic dan even explain kenapa kdg2 baby kita berak kaler hijau (sbb terlebih lactose). Cara nk elak perkara ini berlaku, biarkan baby kita nenen lama sikit sampai susu hindmilk tu keluar ataupun pump out susu foremilk tu sikit bagi kes ibu yg terlebih susu selalunya bekalan susu foremilk berlebihan. Ingat kedua2 nya penting, foremilk ada kandungan laktosa yg membantu perkembangan otak dan memberi tenaga, sementara hindmilk membantu pembesaran dan mengenyangkan baby.
Banyak jugak teori ni ye. Jadinye saya buat kesimpulan nak wait till this sunday if dia might poop normally. Meanwhile also cuba guna teori ketiga utk balancekan pemberian susu ibu dgn betul.
Lagipun tengok anna nih asyik gelak terkekek2, macam gelakkan saya yang tengah risaukan dia, haha. So far demam dan vomit takde lagi. Lethargic atau lembik pun tak, aktif cam biasa.
Any updates will info here.
Just 4 sharing. Adios.








