Jan 25, 2013

Malaysian guide to Universal Studio Singapore (USS)


(This post dah lama duduk kat draft jadik pekasam tapi masih tastylicious. jadik aku berusaha pada hari ini untuk publish sebelum aku pekasamkan selama setahun lagi.)

Whoa, cam serious je title post ni heheh, but as promised saya nak share few tips n guide buat mereka yg planning nk ke USS.

Bila kami plan secara tetiba one day nak ke johor antar adik yg studi di segamat maka tetiba hoc juga kami nak enter Singapore n trus ke USS. Tapi sebab kes main redah, bila kami tiba di JB around friday noon, for sure all buses ke USS dh habis tiket smpai sunday.

Tempat kami check tiket bus ni di Tunehotel JB yg mmg ada direct bus ke USS. Mereka bagtahu for alternative choice ada bus loncat ke USS boleh check di larkin bus station. But bila kami kesana, tiket juga habis (dah agk dah duh!) Then, ada mamat yg offer cab for charge 160 dollar Singapore (currency alert!) pergi balik. Itu belum masuk tiket USS. Gila apa mencekik, trus kami plan enter Singapore by car je lagi jimat byk beb!

For info direct bus ke USS ialah RM25 sekepala (adult) if di tunehotel, meanwhile di larkin bus station RM198 termasuk tiket entry USS  pada ketika ini. If nk murah sikit RM23 sekepala buy ticket online tp utk shuttle bus yg dari tune hotel ok. Ada info that says ada free shuttle dari vivo city ke USS, which means itulah the most saving way to get there. But check first time n schedule ok so that u dont miss the bus like us.

For budget traveller i suggest stay at tunehotel cos it is a whole lot cheaper than staying at sentosa .At sentosa island, most inn cost around $350 per night (currency alert!!) whatt? 

We stayed at Amara Resort at sentosa island, tropical style resort, very cosy and good choice for those prefer privacy. We get to park our car there for free as a resort guest of course.

To get to USS on Sentosa island

Dari our hotel, we took free shuttle bus to the monorel station, and took monorel from imbiah station
to waterfront station which is the location of USS. Kalau anda prefer nk duduk hotel yg kena jalan sekangkang kera jer ke USS, gilah stay kat hotel First World ok, ada 3 choices of hotel dia, Hard Rock Hotel, Michael hotel. & Equarius Hotel. But make sure u book online first. Cos more 
cheaper ok, jgn walk in ok! 

(sila jgn lupa to convert rm to sing dollar around 2.5 which is rm x 2.5 = Sing dollar) currency rate pada waktu post ini ditulis)

Entrance ticket! (Rate terkini mungkin berubah)

Ticket entry to USS adalah sing dollar $74 iaitu RM185 bagi dewasa, kanak2 $54 iaitu RM135
Jika anda adalah pemegang mastercard, u r lucky, u can get 20% discount on tickets. Sy tak tahu smpai bila promotion ni, but tak rugi if u check first for promotion & discounts sebelum anda purchase ticket.

* recently pegi second trip to USS, book our ticket online, at that time ada promo buy three ticket free one. We bought 2 sets, means ada 8 entrance ticket, meanwhile kami cuma 7 org, extra ticket we sold at 50 dollars to one indonesian gal n she was very happy, sebab normal price at $74. So try check online ticket for best offer ya!

Makan!

Awal pagi kami dah terpacak depan globe USS yg berputar tuh, cos gate USS buka tepat jam 10 pagi, n kitaorg kununnya nak be among the first, so bila dorang open gate, we think that we can be the first yg masuk. Tp sampai situ, dah berduyun orang berkumpul macam rombongan cik kiah satu kampung campur cucu cicit dia. So we all pun pegilah isi perut kat Foodcourt Malaysian Food yang very nice interior design dia cam kat Penang street facade. memang mata tak boleh miss betul2 kat sebelah USS. Kalau nk jimat nasi lemak dia $4 satu dgn ayam or daging skalilh, not bad sedap jg. Kitaorg share 1 nasi mkn dua org. For muslim, jangan lupa check the halal sign okeh ;)

Dun wori pasal halal food inside USS. Ada few restaurant yg ada halal sign, dan kita still boleh makan meat cam our lunch di restoran Goldilock yg jual ayam fried dan kentang putar yg sedappp (betul, tak tipu) , lokasinya di sebelah Far Far Away kingdom punya bangunan. (tempat shrek dan kuncu2nya)

Time is preciousss!

Yes, precious macam cincin the one yang gollum taksub tuh. Time adalah sangat penting once korg masuk USS, sebabnya ada banyak ride n show yang korg kena ride n watch, dan kalau miss, rugilah tau! Transformer ride is the best for me, so kalau nk naik dua kali dan tk nk miss ride lain, tak perlulah tgk street show cam street dance etc, cos bg sy kat tv pun bole tgk. Tp street dance tuh sy dh terlayan jg sbb mamat2 perkasa nan tampan ;P   yg buat show so...dh terbuang ms disitu

Transformer kami kena beratur hampir 25 min, dan ada 3 kali kot asyik technical prob, bila jadi cmni, usually dorg halau kita suruh naik rides lain, dan bagi pass universal ( pass yg boleh gi direct ke ride tanpa beratur, wow!) or boleh tunggu sampai they solve prob tuh.

If hari dijangka hujan, my suggestion pegi naik all rides yang kat luar dulu, macam roller coaster, jurassic park rides, etc sebab sesetengah ride ditutup jika hujan lebat! sekurang-kurangnya bila hari hujan, all rides yg outdoor kita dah naik, so boleh habiskan rides dan show yg indoors! 

Jangan bawak barang macam nk balik kampung
Kalau korg ada makcik or mak ( mcm mak gue, tq mommy take care of my anna) yg lebih prefer duduk kat tepi tengok pemandangan jer, I suggest tinggal all loose item including phones, purse, beg kecil etc, sebab benda2 tuh cuma akan menyusahkan korg dan orang yang jaga ride tuh sebab they will not let you ride, with those thing on u. Tapi tak semua ride required to do so, but just to warn u ok. If u travel with frens, ada locker disediakan, u can still use that. Dan please pakai kasut. Senang sikit kalau nak naik roller coaster yang tertonggeng2 tu ye.

Surau - jangan lupa solat ok

Surau ada disediakan di sebelah belakang roller coaster ride. Size dia just ok, dan masih selesa.

Toilet & Baby station

usually di singapore most toilet tak sediakan paip air, tapi di USS ada satu toilet yang disediakan dengan paip di hujung sekali ye. Ha, pasal toilet pun aku bagi info tau

For diaper changing pun ada disediakan bagi setiap toilet. Tapi satu yg kurang sikit for me, for breastfeeding mom cuma satu tempat disediakan iaitu di lobby near entrance USS. I hope later on they will provide more space for BF mommas ok!

Carnival & fireworks

Jika hari hujan, tidak ada perarakan penutup, which is unlucky for us, hari hujan menjelang maghrib. tapi firework masih ada. For info, firework ada during weekend saja.

 Enjoy some amateur pic. U dont have time to carry heavy dslr at universal studio. trust me.





Thats about it! Anyone reading this post are welcome to add your opinion or tips on this guide. Maybe anda ada lebih info dan tips yg lebih berguna dari saya yep! N hopefully berguna buat yang baru bercita-cita nak ke sini ye =)











Oct 5, 2012

Baby Happy, Mommy Happier

Ini entry update bagi kes babyku berak almost 10 kali sehari. Alhamdulillah, by today anna cuma berak sekali je pagi tadi lepas bangun tido. 3 hari selepas her 2nd jab on pneumococal, anna is getting better dengan bowel movement dia. Dari berak 6 kali turun ke 3 kali sehari dan akhirnya pooping normally by today.

Masa jumpa doc untuk jab seventh month dia tuh, doc kata, diarrhea sbb viral atau virus, cirit birit tuh bole menyebabkan baby jadi lactose intolerant, iaitu alah pada laktosa dalam susu. Dalam susu bf kita ada laktosa, meanwhile dalam susu formula tinggi laktosa. Jadi, hentikan susu formula jika baby cirit birit. Dalam kes anna pula, dia mmg tk minum susu formula, doc suggest bf continue, in fact the best utk usus n perut dia, cuma if ada bagi nestum or seangkatan, he said shud stop cos kandungan nestum ada susu (so ada lah laktosa) For mom, kita still boleh minum susu mcm biasa, tiada kaitan dengan lactose intolerant tadi. Manakala if ur baby mmg ambik susu formula, boleh tukar pada susu tanpa laktosa jika dia juga mengalami lactose intolerant.

Senang hati ibu tengok anna dah tak merah2 bontot. Ada nak dekat tiga minggu jugak dia berak kerap tuh. Elok dia masuk 7th month, nampak dah crown gigi dia atas gusi. Mungkin juga sebab tuh dia berak2 kot. Growth spurt org kata. 

Anna dah getting ready utk merangkak. Posisi tuh dah dapat, sekarang selalu enjut bontot jer. Mak Wan anna siap ada lagu jawa setiap kali anna enjut2 :)

Lupa nak mention, petang after her jab tuh, dia catch fever. Adelah capai 39 degrees, tak tido malam ibu jaga anna. Occasionally measure suhu dia dengan termometer ketiak beli kat watson. Terbaca masa kat babycenter yang termometer jenis ketiak kena tambah 1 atau 2 degree sebab bacaan tak berapa tepat. Kalau nak yang betul-betul tepat kena beli yang jenis kat telinga tuh, tak silap harga dia rm80 ke 90 gitu, tapi saya pakai yang jenis kepit di ketiak je.

Nak cerita sikit pasal penumococal jab. Vaksin ni adalah vaksin alternatif yang tak termasuk vaksin wajib bagi baby. Tapi menurut doc anna, vaksin ni dah wajib to most countries. Masa saya buat own googling haritu pun, most babies admitted to hospital sebab jaundice atau pneumococal diseases. Fyi, vaksin ni memang agak mahal dan ada 4 doses semuanya. Tapi demi kesihatan anak, kita pun sanggup berhabis sebab tak nak take risk kan. Buat yang tak tahu, antara diseases tanpa perlindungan vaksin ini adalah, jangkitan kuman di otak, paru- paru. 

Semua maklumat yang saya berikan adalah based on doc explaination dan my own research. Sila jangan terus membuat kesimpulan tertentu hanya berdasarkan maklumat dari saya, try to find second n third opinion or ur own research lebih terjamin. 

Saya sekadar berkongsi ya, moga dapat membantu mommies n bakal2 ibu :)

Anak-anak adalah anugerah dan amanah dari tuhan

Nota: Update tahun 2021, Vaksin Pneumococal sudah mula diberi percuma oleh Kementerian Kesihatan Malaysia 

Sep 21, 2012

Pooping baby - worried mom

Googling pasal poop. Ckp poop kot sebab bunyi kiut sikit dari sebut t***. heheh. 

Hari ni cukupla seminggu anna berak berterusan dari hari ahad. Yang buat risaunye, dia berak setiap kali lepas feeding, tak macam sebelum ni, once or twice a day. Sekarang ni dia berak hmpir 10 kali sehari.

X pasti if dia diarrhea, sbb kdg2 poop dia nmpak sama mcm sebelum ni dan tak brape cair. Doc ckp she will b ok as long as dia tak demam, tak throw up, dan poop dia takde blood dan make sure dia tak dehydrated (kekurangan air dalam badan). Cara nk tahu baby tak dehydrated, cubit kulit dia, kalau kulit dia tak turun balik means dia dh kurang air. Boleh check diapers juga tengok dia kencing mcm biasa atau tidak. Kalau sikit sangat atau diaper kering means dia dehydrated. Bahaya tau kalau baby kurang air, better terus bawa ke kecemasan.

So itula sbbnye this few day saya sibuk gooling pasal baby pooping pattern. Hasilnya ada 3 teori;

Teori melayu konservatif: baby nk beralih bulan @ peralihan bulan. Mengikut kebanyakan org tua kita, baby yang selalu berak adalah sebab nak bertukar bulan. Ada juga yang kata sebab baby nak pandai atau tambah ilmu. *baru found out org putih panggil teori yg sama sebagai growth spurt (GS)

Teori melayu moden n omputih: Samaada baby nk tumbuh gigi, atau baru nak belajar makan solid food atau food allergy. Dan mungkin juga lactose intolerant* bagi yang menyusu susu formula dan mungkin juga kalau bf, something yang mommy makan tak kena dengan perut dia.

Teori foremilk n hindmilk: kalau nk tahu psl ni klik Sini. Baru saya tau rupa2nya susu ibu boleh buat bowel movement immediately lepas breast feeding. Sebabnya foremilk adalah susu yg cair yg keluar dulu sebelum hindmilk yang pekat di belakang breast kita. Dua2 pun penting, tp bila tk balance, bolah menyebabkan baby cepat berak, gassy, colic dan even explain kenapa kdg2 baby kita berak kaler hijau (sbb terlebih lactose). Cara nk elak perkara ini berlaku, biarkan baby kita nenen lama sikit sampai susu hindmilk tu keluar ataupun pump out susu foremilk tu sikit bagi kes ibu yg terlebih susu selalunya bekalan susu foremilk berlebihan. Ingat kedua2 nya penting, foremilk ada kandungan laktosa yg membantu perkembangan otak dan memberi tenaga, sementara hindmilk membantu pembesaran dan mengenyangkan baby.

Banyak jugak teori ni ye. Jadinye saya buat kesimpulan nak wait till this sunday if dia might poop normally. Meanwhile also cuba guna teori ketiga utk balancekan pemberian susu ibu dgn betul.

Lagipun tengok anna nih asyik gelak terkekek2, macam gelakkan saya yang tengah risaukan dia, haha. So far demam dan vomit takde lagi. Lethargic atau lembik pun tak, aktif cam biasa.

Any updates will info here.

Just 4 sharing. Adios.

*lactose intolerant - kondisi dimana anda/seseorang jadi alergik pada kandungan/produk tenusu


Sometimes the truth stinks :D


Aug 21, 2012

Aidilfitri Yang Kukenang




Wajah rumah nenek tahun 2021. Nenek sudah bertahun tiada. Masih terbayang kelibat nenek di depan pintu menunggu kami pulang setiap kali menjelang raya

Palung tadahan air yang masih kekal


Beza. Memang berbeza 'feeling' raya masa kecil2 dulu dgn sekarang. Raya aku dulu mesti balik rumah nenek. Mesti. Sebab 'sense of belonging' tuh lagi kuat kat sana.

Dulu, masa nenek masih sihat, dan rumah kayu nenek belum ditambah tingkat bawah, suasana mmg special. 'Spirit' yang ada pada rumah tu sentiasa aman dan mesra. Waktu tu rumah nenek kelilingnya pokok koko dan kelapa.

Jom aku cerita sikit pasal landskap rumah nenek yang aku rasa 'mesra' tuh. Luar dan dalam. Bawah rumah nenek ada banyak pasu dgn koleksi pokok nenek seperti ati2, bunga taik ayam, bunga kertas, jenjarum dan mcm2 lagi pokok keluarga Malaysia. Bawah rumah nenek ada pangkin dibuat dari rangka katil lama. Situlah port abah nak golek petang2 diulit angin . Bawah ruma nenek juga ada kereta antik lama arwah atuk. Warnanya hijau tua. Dalamnya dah macam stor, buat isi barang-barang lama. Kiri dan kanan rumah nenek pula ada palung tadahan air hujan.

Depan ruma nenek ada 2 parit/ kolam gali sendiri. Yang satu dulu2 tempat nenek dan arwah atuk mandi manda. Kelilingnya ada pokokbunga raya. Kalau lutut tersagat batu jalan dulu, nenek kunyah daun nya dan sapu kat lutut aku. Satu lagi parit ada kenagan aku pernah tergelincir jatuh pada suatu Ramadhan. Nasiblah kakak aku dapat tarik rmbut aku. Mungkin cetek je kot. Dekat parit tu pulak ada pokok melur wangi bunganya.

Atas rumah nenek pulak, dalamnya memang old skool senibina Melayu, maybe ada cmpur javanese kot, kena study lagi pasal tuh sebab aku belajar khatam landskap jer. Suis letrik jenis old skool yg warna hitam bulat tuh, tingkap jenis 2 pintu, atasnya cermin stain warna hijau. Pintu utama ada tangga kayu tinggi naik ke atas rumah. dlm rumah nenek ada lampu gas antik, kalau blackout arwah atuk akan pasang lmpu gas ni.

Waktu tuh, iaitu semasa aku masih lagi di sekolah rendah, cuaca masih lagi sejuk dan nyaman. Malam di rumah nenek mcm di cameron, dinginnya mengigit hingga ke tulang. Kalau mahu ke tandas, sebelum malam kena pastikan selesai hajat, kalau tak mesti nk berteman sebab takut turun bawah rumah sorg- sorg, hihihi.. Kadang2 ada pulak katak puru duduk temankan tepi kolah besar dalam tandas tu.

Rindu betul nk minum breakfast kuih cakoi nenek cicah dgn kaya, lengkap lagi dgn bancuhan teh serbuk panas-panas dituang susu...pergh.. Minum pulak tepi pintu besar tepi rumah nenek mengadap kebun koko.

Tapi sekarang, akhirnya dah smpai chapter hidup aku yang sekarang.. Nenek dah tak sihat, tak gagah macam dulu. Walau keras kepalanya tak mahu hidup dibantu anak2, sekarang dah takde pilihan. Nenek jalan dah kena dipapah, cakap pun kena dekat dan kuat. Rumah nenek dah kosong. Nenek sekarang berganti2 duduk dengan anak2nya. Nenek dah takde pilihan walaupun degil dan rindu rumah usangnya.

Tahun ini, kami tidur di kampung cuma satu malam. Itupun di rumah nenek mak di Banting. Rumah nenek di Banting suasananya mesra juga tapi tak cukup sense of belonging. Kami tk membesar di sana, jiwa kami tak lekat di situ.

Barulah aku faham makna genus loci yg selalu disebut dalam nota kuliah. Taulah aku satu ruang itu boleh ada spirit. Tapi dlm kes aku spirit memori masa kecil aku dengan segenap ruang di rumah usang nenek..

Selamat Hari Raya

Maaf zahir batin

Syawal 1433H

May 14, 2012

First timer mom

Being a new mom put me through many experiences .Sometimes ada little things yg kita miss while taking care of our little one. Kat sini saya nk share things yg first timer mom might think or do or need to know for their first baby. Like me =)

Comfort for my baby

1- Bila pakaikan stokin baby, mitten atau booties tgk atau masukkan jari2 kita dlm tu dulu utk pastikan takde bendasing yg mybe akan hurt tangan n kaki comel baby kite.
Lagi satu kalau nk beli seluar jeans atau seluar khakis utk baby or toddler beli yg ada getah n button kt bhgn pinggangnya, so kita boleh adjust bila perut anak kita start buncit n tmbh sihat kan haha. Ada juga jenis seluar yg hujungnya dilipat sedikit dn dijahit which is bonus, bila dh anak dh tinggi sikit masih boleh pakai lg, dgn cara buka jahitan yg dilipat tuh 😉

2 - Lampin pakai buang/diapers @ most call it 'pampers' (brand ni dh tk jmpe di pasaran tapi dah lekat jadi sebutan) My anna pakai purata 6 pieces per day, kalau pack besar 64 pcs size S jenama drypers cost rm33. 6pcs per day x 30 days = 180 pcs. So 3 pack besar rm33 x 3 = rm99. Lebih kurang rm100 lah utk kos diapers sebulan.

Saya suka jenama drypers, especially yg baru ni cos tape dia jenis flexi-tape yg adjustable dan takde gam kuat yg suka tercabut bila kita tarik sket. Pet-pet pun sometimes sy beli sbb harga dia murah sikit dari drypers dan kualiti dia just nice.

My anna start tuka diaper dari size newborn to size S masuk pertengahan bulan ke 2, n berat dia waktu tuh 4.9kg.

3- Rocker - mgkin brg ni bukan keperluan, tp sy dah dapat as a gift, sebenarnya saya rasa sangat berguna! My anna suka duduk kt rocker ni after feeding sambil mengadap disney junior channel. Dia akan senyum n gelak sorg2 layan tv, while saya got time to do housechores (watching her now n then)

Feeding my baby

1- Breastfeed - alhamdullillah till now my anna is fully breastfeed. And till now she is healthy and fit. For those yg first few days after delivery, dont despair n quit, sbb sy pun dapat breastfeed my anna on fifth day  lepas terusan beri dia hisap, utk stimulate susu. On 4th day dah keluar kolostrum susu kuning awal yg sangat bagus sbb banyak khasiat utk baby, tho tk banyak, tapi good sign, sbb susu kita dah keluar. Masa susu sikit tuh sy feed dia jugak dgn susu anmum sbb takut dia lapar. Saya minum susu kambing n horlicks utk bagi susu berkhasiat ms breastfeed plus bnyakkan susu.

Now, saya dah blaja pam susu guna breastpump n macammana nak store susu dgn cara yg betul. Nak infos yg sangat berguna tgk kat sini especially for working mommas yg tak nak our babies terputus khasiat susu BF.

Travel for my baby

 1- Stroller n baby seat! Luckily anna is the first baby in our family n first cucu! Lucky her, she got both as a gift and i got set of car seat and stroller brand sweet cherry, which fit my taste. Seat stroller tuh bole dibuka supaya kita boleh attach carseat, kalau kita malas nak bawak dua-dua stroller n carseat. So bole bwk just carseat n frame stroller, jimat space dlm kereta. But dont forget adapter. Carseat harganya rm240 n stroller cost around rm459. Sbb saya dh terbeli separately, so hrga dia mahal sket, but if beli both trus bole dapat around rm621. Design dia ada cam brand quinny yg feymes dari dutch. Tapi sbb quinny is out of my budget, sweet cherry will do just fine for me.
SCR6 -Sweet Cherry

Stroller ni aluminium lightweight frame, agak besar sket but kukuh. Ada tiga roda, senang nak maneuver (senang nk 'memandu'). But kelemahannya, frame dia yg besar makan space dlm kereta, n for me still heavy to carry.(tho 'lightweight')

 2- Jenama Maclaren n Peg Perego also feymes, sape dont mind spending for ur kid bole survey brand ni, most parent suka cos its much easier to handle, senang nk lipat masuk kereta. Tp usually harga dia start dari rm1k, so kalau dpt less than that,consider lucky u, heheh. While quinny ada peminatnya tersendiri, unique design beroda 3. Try tgk sini, bole dapat at a very reasonable price.

rites, cukuplah utk this post, lepas ni bole story pasal adat tradisi ibu2 zaman dulu yg masih diamalkan sekarang. Especially orang jawa cam mak saya suruh saya amalkan hehe. Boleh sharing. okes -

Dec 26, 2011

The Mum to Be Experience 29th weeks



Tik-tok, Tik -Tok, cepat betul masa berlalu. Now Im already 29th weeks @ 7 month + pregnant. Siapa yg pernah melalui pengalaman mengandung mesti rindukan setiap special moment ms baby dlm perut. It is the most special moments women can experience and no man will ever! hehe, guys....jgn jeles k =P.

anyway i hv a song that i like to share with my baby cos i love her so much. (yes she's a gurl) beautiful song for Anna, by christina perri titled 'a thousand years'. Yeps, i love her for a thousand years... dedicated to all momma to be out there! luv ur child cos they're most precious god given.

just to share, bermula dari 28th weeks, baby kita dah start listening, even memorizing, brain functioning. Baby akan dgr suara ibunya bila bersuara, boleh mendengar musik/bunyi berhampirannya, (kalau dia tk suka, mybe dia akan kick like mad, thee hee hee) Sesetengah study ada mendedahkan terdapat memori2 yg tidak dpt dijelaskan oleh sesetengah org (even adult) yg boleh terimbau musik kegemaran ibu mereka (mcm dejavu) ketika akhir trimester.

If u think or have heard about education before birth, now is the time, sy suggest kita solve math problems, makan kacang badam yg boleh membantu brain function sejak dalam rahim. siapa tk nk baby genius kan?

baby akan react first dgn suara ibunya setelah lahir, compare to ayahnya (mybe it takes around 15 days to recognise his father) haha, kesian. Logiknya, baby spend more time wth her mom kan (ms dlm womb)

selain tu, all mommas, try to find peace in ur heart, sbb miraclely , ur baby can connected to u if ure feeling stressful, murung etc. (thats explain premature birth - lahir tk cukup bulan) poor baby, kalau kita rasa sedih she can feel it too, so be happy mums!

okes, ive been reading lotsa artikel, and books bout pregnancy, later on sy akn share lagi. Lepas ni nk cari reading material for pantang. I just found out, chinese cara dorg pantang ialah minum alkohol called Dom. Our chinese fren pun pakai bengkung like ours yg byk tali. nice eh?

more to share =)

Oct 12, 2011

Tips Laman Rumah cantik


Disebabkan laman di rumah saya semuanya telah disimen dengan tiles demi memuatkan beberapa bijik kereta, jadi impian untuk memiliki laman impian di rumah cuma tinggal mimpi dalam mimpi.
Container garden? maybe. tapi teringat sorang lecturer saya dulu yang cukup tak suka tanaman dalam pasu. Kenapa? katanya kesian kat pokok tuh, 'kebebasan'nya terbatas.

anyway, ini tips saya (kalau mengikut laman impian perspektif saya)

TIPs Laman Rumah kemas dan Cantik

1 - Saya tak faham kenapa orang suka tanam pokok mangga dalam halaman rumah (rumah teres khususnya) paling saya tak faham di bahagian hadapan rumah. Sedikit yang saya faham mungkin apabila pokok itu besar nanti ia bakal dinikmati hasilnya oleh ahli keluarga dan sanak saudara malah jiran jemiran. (Sungguh murni impian itu) tetapi dari sudut kekemasan dan kecantikan laman? lets just leave it to dusun kat kampung yang lebih sesuai lokasinya.

2 - Kitchen Garden. Atau nama lain Herbs Garden. Memang menarik bunyinya, terutama bagi surirumah yang suka memasak menggunakan tanaman herba pilihan, mudahlah jika ditanam di kawasan rumah. Paling selalu nampak pokok pandan (pandanus spp) dan serai (Cymbopogon citratus). Jika anda mempunyai laman yang luas di belakang rumah, silakan. Di hadapan rumah? Cuba elakkan kalau tak macam kebun sayur rupanya nanti.

3 - Koi pond, kolam ikan atau waterfeature berupa air terjun etc. Anda tinggal di rumah teres lot tepi yang luas lamannya sehingga boleh memuatkan 8 kereta sekaligus? My advice, jangan letak kolam anda itu berdekatan peti pos rumah atau jauh dari bangunan rumah anda. Kenapa? siapa yang mahu menikmatinya kalau bukan anda? Ini kerana kolam yang dibina itu wajarnya untuk dinikmati ketika anda bersantai di rumah, terutamanya yang terdapat feature waterfall yang menghasilkan bunyi yang menyenangkan. Ataupun yang mengandungi ikan-ikan yang berenang di dalamnya yang memberi visual relaxation pada anda. Kalau letaknya hampir 500m dari bangunan rumah anda? lebih baik pergi taman tasik perdana aje. Lokasi yang sesuai untuk waterfeature adalah di tempat yang paling banyak anda luangkan masa. Misalnya berdekatan dining area ataupun ruang tamu utama. Best kan sambil makan dengar bunyi air ataupun sambil baring-baring kat sofa tu dengar bunyi air gitu kan. 

4-  Jangan pasang tangga besi untuk susun pokok bunga. Korang tau tak tangga besi yang macam mana tu? Macam yang saya sketch kat bawah ni. Selalunya ia tiga atau dua tingkat. Ia bukan sahaja makan ruang malah susunan pokok anda pun terlalu generik, mungkin kemas tapi jika anda buka nursery pokok bolehlah. 

Why people u like to put this kind of stair for your plant? haha

5. Sebaiknya gunakan pasu yang sama jenis dan sama warna, susun pokok yang jenis renek di hadapan, dan yang tinggi di belakang. Kalau boleh elakkan terlampau banyak jenis pokok, tapi kalau anda memang pencinta pokok tak apalah, jangan jadi macam hutan sudahlah hehe. Make it simple sebaiknya supaya ruangan laman rumah anda kelihatan kemas dan tersusun. Di bawah ada contoh gambaran idea saya sendiri


Kalau banyak koleksi pokok tu buatlah planter box susun dalam tu kan kemas je 

Bagaimanapun ini cuma idea dan pendapat saya sahaja. Ini cuma cadangan untuk laman rumah yang bersimen atau bertiles penuh. Kalau ada tanah lagi saya suka, dan lain pula cadangan saya. 

Note: Kalau ada kucing, habis pokok bunga dia buat tilam kan, geram je kan haha

Sep 24, 2011

While U Still Can



have ever thought, what r u doing in this life?

u wake up.
u take a bath.
u dress up.
u get to work.
u work.work.work.work n work
days over. u get home.
u take a bath.
u go to sleep

oh yeah. u also eat 3 times a day. or only two if u make it brunch at almost noon.

or.
u might have a kid.
a husband.
that should change how u experience life.

whatever is.
i'll say.

enjoy ur life.

while u still can

Nov 4, 2010

aku mahu kembara

dudukku sudah kebas di bawah pokok ini 
sudah lebam butuhku 
sudah puas bernaung redupan 
sudah kenyang disuap menu yang sama 
 
aku kini mahu jadi tamak 
aku kini mahu jadi haloba dan dahaga
tatkala melihat luasnya langit dan saujana 
aku mahu kembara 
tuhan beritahulah aku 
adakah sirath mustaqim itu cuma satu 
atau banyaknya jalan ke sirath mustaqim itu? 
bolehkah aku ingin melihat dan mencuba 
menguji jiwaku pada setiap jalan yang ada itu? 
dan pokok yang bakal kutinggalkan itu sekali-kali tidak pernah aku buang 

barangkali aku akan kembali 
tatkala ia semakin tinggi dan rendang 
atau hanya melihat dari jauh di suatu masa? 
kerana malu atas jalan yang kupilih? 
atau kerana aku telah bertemu jalan yang lebih terisi jiwaku? 
pokok itu dan setiap daun yang pernah membelai aku dengan redupnya
payungi jiwaku dengan rendangnya 
aku letak hatiku bersamamu 
takkan pernah tinggal atau lari
Tetap di situ

Oct 18, 2010

Al - Insan


A: "Eh awak, mana ada manusia mulia lagi kat dunia ni, ha" 
B: "Kalau takde, kitalah yang nak kena jadi seorang darinya..." 
A: "....."

Oct 17, 2010

tolong jaga apa yang kuberi


cair
tatkala ditatap
didengar merdunya
dilayan ayatnya

tersentuh disitu
emosi dijentik
mengalun mimpi
yang sungguh tinggi

terusik
bila katanya mencalar
tapi masih mampu berdegup
masih teguh

terbalar
bila caranya menikam
merapuh
tunggu runtuh

takutnya
hendak merasa hati diluka
jika sudah pernah kau manja

jangan biar aku terhempas

Oct 4, 2010

Kekalkan ia Putih


Setelah berapa bulan berniaga,

Selalu sangat dengar kata-kata ni.

'jangan ambik yang putih, nanti cepat kotor'

(jadi item jualan aku dah banyak kaler selain putih)

Hmm.. Benarlah barang yang warnanya putih itu mudah kotor. Paling kurang pun mudah tercalit kotoran hitam atau selain putih warnanya dah mampu cemar. Misalnya baju kurung putih plain tanpa corak yang putih salju warnanya. Jika tertumpah kari atasnya, memang mencemari sucinya warna putih itu. Kalau lemah lembutnya si pemakai itu diserlahkan oleh ayunya putih itu pasti dah boleh kena cap pengotor oleh kari yang tak sengaja tumpah pun!

Mudahnya putih itu tercemar
Mudahnya putih itu dicalit noda walaupun setitik hitam

tapi sebenarnya sucinya putih itu boleh dipelihara
boleh dicuci nodanya
boleh kekal bersih putihnya
jika aku dan engkau nakkan ia kekal putih.

Jadi, pendek kata, memang aku tak bole terima kata-kata orang yang tak mahu memiliki barang warna putih sebab senang kotor?!!

Haha.Sebab tuh aku dah ushar baju kurung putih berharga rm280 kat satu butik eksklusif ni.Biarlah putih itu bakal tercalit apa kotorpun. Aku akan pastikan ia kekal bersih.Tapi pastikan budget aku tak lari dulu.hehe

bersih putih itu bukan letaknya pada material saja. tapi juga hati.

Sep 4, 2010

Aku tetap Melayu

Maaflah jika kamus bahasaku di dalam bakal-bakal 'posting' aku bercampur kacuk tulisannya. Bukan sebab aku sukakan mcm tu tapi kadang-kadang aku lebih suka menggunakan perkataan2 dari kamus bahasa inggeris kerana aku rasa lebih tepat ia memberi gambaran maksud kata-kata aku.

Tapi bukan aku pengkhianat bahasa! (lebih2 lagi pada bangsa) Aku cinta pada tulisan A Samad Said dan cinta pada sopan dan santunnya bahasa melayu - (bukan yang rojak dan pasar)

tapi terlebih dahulu ampun ya, sebab aku pastinya akan suka rojakkan tulisan aku dgn kacukan bahasa melayu dan inggeris - dan pastinya aku takkan bother untuk italic kan mana-mana perkataan yang alien dari bahasa bangsaku nanti ye..

--teringat cikgu bahasa melayu yang suka bergincu bibir merah menyala dan aku yang x faham dengan isi majalah Dewan Masyarakat yang wajib dibaca di kelasnya---