Dec 2, 2021

Hon berbunyi sendiri proton Gen-2

Ok sebenarnya benda ni dah lama terjadi, lebih kurang pada tahun 2018 kalau tak silap. Bayangkanlah tengah korang drive tu hon kereta korang tiba-tiba berbunyi sendiri tak berhenti, saya rasa nak menyorok je bawah dashboard tu. 

Kereta saya brand Gen-2 ni dah seabad lebih umurnya, jadi dari tahun ke tahun macam-macam masalah berlaku sesuai dengan usianya. Permulaannya dari stereng kereta ya kawan-kawan, antara gejalanya apabila saya dengar macam bunyi berpasir pada stereng bila saya pusing ke kanan atau kekiri. Saya cuma ignore je sebab setakat bunyi sikit-sikit mungkin sebab habuk masuk ke kawasan stereng. Dua tiga hari lepas bunyi-bunyian tu, tiba-tiba hon berbunyi sekali, kadang-kadang terputus-putus bunyinya, kadang-kadang memanjang. Masa tu dah la tengah on the way nak ke kedai, lalu kawasan foodcourt seksyen 2 Shah Alam tu, memang segala mata kat situ memandang. Paling ketara bunyinya bila kita dok pusing stereng so kita taulah puncanya dari stereng ada haywire kat situ.

Esoknya terus bawa ke kedai aksesori kereta yang saya biasa pergi, dalam keadaan kereta terhon-hon jugalah tu, siap saya tampal notis belakang kereta tulis HORN ROSAK HARAP MAAF, hahaha. 

So setelah di diagnosa puncanya adalah Clock Spring kat stereng tu. Kan kat stereng tu la tempat kita nak tekan button hon tu kan, jadi adalah connection kat clock spring tu yang rosak. 

So if stereng korang tiba-tiba terdengar macam bunyi berpasir tu hati-hatila. Kejap lagi maybe dia nak start buat orkestra hon dia tu hahaha

Total cost hangus adalah RM180 Clock Spring termasuk upah pasang. 

Tukar Clock Spring baru
dalam hati kesian pulak mamat ni bos dia tak belanja t-shirt kerja baru ke



Note: Kejadian hon berhantu ni terjadi lagi pada tahun 2020. Di kedai yang sama saya tukar clock spring, tukar baru dapat diskaun sikit lepas saya inform last clock spring rosak balik lepas saya tukar disitu. Katanya warranty memang 3 bulan sahaja.  Harap tidak akan berlaku lagi huhu

No comments: